Meeting Gorbachev
Nein, die ersten Deutschen, die Michail Gorbatschow in seiner Jugend getroffen hat, waren keine
Nazis, wie Herzog routiniert unterstellt, sondern die freundlichen Besitzer eines Süßwarenladens im Nordkaukasus. So leicht
lässt sich der Architekt von Perestroika und Glasnost dann doch nicht in die bereitliegenden Pathosformeln seines deutschen
Bewunderers einspinnen. Doch die Gespräche mit dem letzten Präsidenten der Sowjetunion bleiben trotz mancher hagiografischer
Anflüge eingebettet in eine fundierte Rückschau auf eine Amtszeit von epochaler Bedeutung, deren Protagonist seine Vision
von einem neuen „Haus Europa“ mit Rücktritt und politischer Isolation bezahlen musste. (Stephan Settele)
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Few political concepts captivated the world as much as “perestroika.” Although there’s not one person
responsible for the falling dominoes that was the Eastern Bloc in its final stages, if we were to name but one, that title
would go to Mikhail Gorbachev. Such sentiment guides MEETING GORBACHEV, the latest documentary from the master of the form,
Werner Herzog, co-directed with André Singer. The film, centered around the direct interview with Gorbachev as he looks back
on his career, is a passionate and at times deeply personal homage, an expression of measured hope, at a time when democracy
is again at risk in Europe and beyond. Herzog, whose films range from wondrous documentary GRIZZLY MAN, to myriad features,
among them STROSZEK and JEDER FÜR SICH UND GOTT GEGEN ALLE, aims this time for a straightforward portraitist style. He frames
Gorbachev’s biography via voiceover and archival footage, with sparing interviews with key public figures. As always, Herzog
delights in idiosyncrasies: a box of sugar-free chocolates for his diabetic idol, a sign – not ominous, yet poignant – when
the “G” in the great man’s last name gets squashed. As Herzog says, an encounter “marked by History.” (Ela Bittencourt)